hasznos Cikkek

A méret a lényeg: mit mutatnak meg a plakátméretek?

2025-07-07
Egy jó plakát sosem csak egy szimpla nyomtatott hirdetési felület, sokkal inkább az első benyomás legfontosabb tényezője. A jól választott grafika egy sokatmondó információ a márkánk részéről a világ felé, amiben nagy szerepet játszanak a plakátméretek is.
Legyen szó egy elegáns A3-as változatról a szalon falán, esetleg egy hatalmas kültéri B1-es hirdetésről a főút mellett, a méret nem csak egy technikai paraméter, hanem pozicionálás, üzenet, stratégia.

A kis plakát nem egyenlő a kicsi üzenettel

Az ügyfelek először mindig a dizájnról, a színekről, esetleg az elhelyezésről döntenek, a hirdetésre használt plakát mérete csak később jut az emberek eszébe. Pedig a látványterv akkor lesz jó, ha az illeszkedik a nagysághoz, képes kitűnni a térből, abból a távolságból, ahonnan azt olvasni fogják. A típus meghatározza a betűnagyságot, a képkompozíciót, valamint a tipográfiai arányokat, tehát hatással van az egész vizuális érzetre.

Gyakori az a félreértés, hogy minél nagyobb a plakát, annál profibban hat. Ezzel szemben a kisebb változatok túlzottan olcsó benyomást kelthetnek. Ez azonban nem egészen így van. Egy A4-es vagy egy A3-as plakát is lehet kiváló eszköz arra, hogy zárt terekben, célzottan fogalmazzunk meg információkat és adjunk át az vendégek és vásárlók számára.

Ott van például az edzőterem, amely használhatja ezeket belső kommunikációra, esetleg a heti ajánlatokra egyaránt. Ezekhez a közeli olvasási távolságokhoz tervezett formátumokhoz részletesebb szövegezés is társulhat.

Amikor a méret a lényeg – milyen plakátméretek vannak?

Más dolog, amikor egy B1-es vagy B2-es, esetleg ezeknél nagyobb formátum kerül szóba. Itt már csak nem az informálásról van szó, hanem megszólításról, “kiabálásról” is, hiszen a városi nyüzsgésben mi mással érhetnénk el az embereket?

Ezeknél a méreteknél az első néhány másodperc számít, ha az nem fogja meg az érdeklődőket, akkor semmi. A járókelő rápillant, és vagy megáll, vagy pedig továbbhalad. Ennek a döntésnek az alapja azonban minden esetben a vizuális élmény, a kontraszt, az olvashatóság, valamint a méretből adódó vizuális összhatás.

Ezeket a plakátokat azonban nagyobb távolságról szemrevételezik, ezáltal kevesebb idő is jut az információ befogadására. Ebben az esetben tehát nem működik a hosszabb leírás, sem pedig a részletgazdag infografika, itt már többre lesz szükség.

Ehelyett jobb választás a domináns képi világra fektetni a hangsúlyt, egy erős szlogent kitalálni, amiről azonnal a cég jut az ember eszébe. Ezek megalkotásához azonban pontosan tudni kell, hogy hol és hogyan fog hatni az adott típus, és mekkora plakátmérettel számoljunk.

népszerű plakátméretek

Újfajta plakátméretek és lehetőségek

Manapság egyre népszerűbbek a digitális és online térben is létező formátumok. Itt a tervezésnél már eleve sokat számít, hogy ugyanaz a plakát megjelenik-e majd poszt formájában vagy csak egy falfelületre kerül ki. Ilyenkor érdemes már a kezdetekkor úgy megtervezni a grafikát, hogy az többféle méretarányhoz is jól illeszkedjen.

Az említett többcsatornás kampányok, amelyek fizikailag és az online térben is jelen vannak, tulajdonképpen megkövetelik a méretstratégiát is. Nem csak azt kell eldönteni, hogy mit mondunk, azzal is foglalkozni kell, hogyan mutatjuk be az üzenetet. A plakát tehát nem elég, hogy jól néz ki, hatékonyan is kell kommunikálnia a különböző méretekben és médiumokban is.

A weboldalunkon elérhető plakátok esetében is igaz, hogy bizony mindig figyelni kell az újdonságokra. Ahogy változik a világ, változik a városi infrastruktúra, a vásárló figyelme is másra összpontosul. Ezzel együtt pedig sokat alakul a plakátméretekről való elgondolás is.