hasznos Cikkek

Bevezetés a plakáttervezés világába

2025-08-15
A plakát máig az egyik legrégebbi, mégis az egyik legfrissebb és legizgalmasabb formája a vizuális kommunikációnak, ezért a plakáttervezés komoly munka. Egy jól elkészített változat nemcsak esztétikai élményt nyújt az emberek számára, hanem fontos információkat is közvetít.

Egy jó plakát üzenetet, hangulatot ad át, megismerteti a márkát az emberekkel, emellett jól átgondolva cselekvésre is ösztönözhet.

A városi utcák, a kávézók, a közintézmények falai, valamint manapság mér a közösségi média feedjei is olyan felületek, ahol a figyelemfelkeltő plakátok biztosan megjelennek. De vajon mitől lesz jó egy ilyen kommunikációs eszköz? Ebben a cikkben a plakáttervezésről lesz szó részletesebben, eláruljuk, hogy mire érdemes figyelni.

Az alapoktól a célig: a plakáttervezés lépései

A plakát valójában egyfajta vizuális eszköz, amivel megragadhatjuk az emberek figyelmét, majd elvezethetjük őket a legfontosabb információig, lehetőség szerint még valamilyen nyomot is hagyunk bennük. Ez a folyamat tehát nem szimpla grafikai munka, hanem pszichológiai, kommunikációs, illetve esztétikai kérdés is egyben. Minden sikeres plakát egy világos célkitűzéssel indul. Nem lehet addig jól tervezni, amíg nem vagyunk tisztában azzal, hogy kivel és mit akarunk közölni. Teljesen máshogy működik egy koncertplakát, mint egy álláshirdetés vagy éppen egy környezetvédelemről szóló kampány. A cél tehát nagyon fontos, utána jöhet csak az üzenet pontos megfogalmazása. Ezt lehetőség szerint röviden, tömören és lényegre törően érdemes megtenni. A figyelem csak rövid idejű, gyakran alig néhány másodperc alatt kell megfogni az embereket. Ahhoz, hogy a néző észrevegye és értelmezze a plakát tartalmát, nem mindegy tehát, hogy mit tüntetünk fel rajta, érdekli-e az adott téma.

A látvány ereje

A plakáttervezés során a plakátméret megadása nagyon fontos. A plakát egyik legfontosabb ismertetőjegye, hogy vizuálisan azonnal képes hatni, de csak akkor, ha a látvány egységes. Megfelelő kell legyen a kép, a szín, a forma, valamint a nagyság is. Ehhez egy erős és karakteres látványelemre van szükség, ami lehet illusztráció, fotó, egy érdekes betűtípus, de akár egy ikonikus forma is.

A másik tényező a színek kiválasztása, hiszen ezek is fontos szerepet játszanak a plakát összképében. Nem csak díszítő funkciójuk van, hanem bizony érzelmeket és jelentéseket is hordoznak magukban. Ha például meleg árnyalatokat választunk, akkor azzal energikus és sürgető hatást kelthetünk, ezzel szemben a hideg színek inkább nyugodt és megbízható érzést hordoznak magukban.

Fontos azonban, hogy egyfajta kontrasztot találjunk a háttér és a szöveg között. Ha nincs elég különbség, akkor csökken az olvashatóság, ezáltal a plakát könnyedén elveszhet a környezetében.

A webáruházunkban kapható változatok esetében a formák is eltérőek lehetnek. Az, hogy valaki nem akarja a megszokott téglalap alakot, teljesen normális. A lényeg csupán annyi, hogy ne zsúfoljuk túl az egészet, és csak olyan információkat közöljünk, amelyek lényegesek a vásárlók, érdeklődők számára. Érdemes követni a kevesebb néha több elvét, ez a plakáttervezés egyik leglényegesebb alappillére.

bevezetés plakáttervezésbe

A nyomtatás szerepe

Végül, de nem utolsósorban a nyomtatás és a kivitelezés kérdésében kell döntenünk. A digitális tervezés során a plakát igazi élete a nyomtatás után kezdődik el. Itt fog eldőlni az, hogy a képernyőn látott színek vajon hogyan mutatnak majd a valóságban.

A Plakát Nyomdánál elérhető professzionális kivitelezés: ez pedig legalább annyira lényeges, mint maga a tervezés, hiszen egy szép stílus nem érvényesül akkor, ha rossz papírt, méretet választunk, mert elcsúszhat a margó vagy pixeles lehet a kép. Döntsünk tehát megbízható nyomda mellett!